23-04-2016 SKS Bike Marathon, Sundern (D)

Het parcours van de marathon in Sundern is niet lastig. Voor deze editie was het parcours echter aangepast en het zou zeker ook koud gaan worden.

Enkele stats:

Afstand: 100km

Hoogtemeters: 2395hm

Weer: Droog, heel af en toe een paar druppels of sneeuwvlokjes. Temperatuur tussen de 4 en 12 graden.

Parcours: Droog met een paar kleine stukjes met modder.

Dit jaar ging ik voor mijn achtste deelname in Sundern. Voor het eerst had ik geen hotel in Sundern geboekt. Om 6:40u vertrok ik dan ook thuis met de auto richting Sundern. Het weer thuis en onderweg zag er niet goed uit. Het regende licht, was overal flink nat en koud met temperaturen tussen 5 en 10 graden. Een paar keer stond ik op het punt om om te draaien want ik had geen zin een modderbad. Ik reed toch maar door en zo’n 50 kilometer voor Sunderen was het ineens droog, kurkdroog. Ik kreeg er meteen weer zin in. Op zo’n 10 kilometer voor Sundern had het ook geregend, maar op dat moment was het droog.

Na het afhalen van het startnummer maakte ik mij klaar voor de wedstrijd. Ik had een hele garderobe meegenomen met winterkleding en voorjaarskleding. Er scheen nu echter een flets zonnetje en de temperatuur liep meteen op naar 15 graden! Ik koos dus maar voor arm- en beenstukken en het dunne regenjasje.

Eenmaal in het startvak was de zon weer weg. De temperatuur kelderde meteen weer naar een graad of 10. Er stond ook een koude wind dus ik deed snel mijn regenjasje aan.

In het startvak, rechts naast de vlag met het oranje regenjasje.

Om 10:47u gingen we van start. Eerst geneutraliseerd achter een auto, een beetje hollen en stilstaan, en daarna echt over de brede asphalt bergjes op de weg richting Hagen. Na zo’n 5 kilometer doken we het veld in. De paden waren hier kurkdroog! Het jasje moest ook open want door de eerste klimmen liep mijn temperatuur flink op.

13048224_10153399991937047_4155822316924261888_o

Het eerste offroad pad van de marathon.

In de tweede offroad klim zat de eerste routeverandering. Vrijwel onderaan de klim ging het meteen rechtsaf over een pad dat wat op en af ging. We reden door een weiland en even later volgde een nieuw kort trailtje omhoog door het bos. De eerste meters waren wat steiler en omdat mijn voorganger niet over een boomworteltje heen kwam moest ik kort van de fiets. Even later zaten we weer op de oude route. De volgende klim reden we ook maar deels omhoog want hier ging het nu bovenaan linksaf een nieuw pad op.

Het fietsen ging super tot nu toe. Ik voelde mij goed en zat nog rond de 20km/u. Na het nieuwe stuk volgde weer bekende paden. Het stuk voor de skipiste was wel veranderd want op een gegeven moment konden we de skipiste rechts al zien liggen. De klim net na de verzorging bij de skipiste was helaas uit het parcours gehaald. Het laatste deel van de ronde was het zelfde als in voorgaande jaren.

In het laatste deel van de eerste ronde begon ook weer de zon te schijnen en de temperatuur liep meteen weer op richting een graad of 12. Het jasje was open, maar misschien was het nu tijd om het uit te trekken. Ik besloot maar even te wachten tot de verzoring voor de tweede ronde. De technische afdaling voor Sundern verliep probleemloos en in de daarop volgende bergsprint gaf ik even extra gas. Niet veel later begon ik aan de tweede ronde.

Ik stopte bij de verzoringspost aan het begin van de tweede ronde om mijn bidon bij te laten vullen. Het jasje liet ik toch maar aan, want de zon was weer weg en de temperatuur kelderde meteen weer naar een graad of 5-6. Toen we weer op het parcours van de eerste ronde kwamen volgde al snel het nieuwe trailtje door het bos. Hier kon ik nu probleemloos omhoog fietsen en meteen een achtervolger lossen. Later in de ronde kwam een biker een hele tijd in mijn wiel zitten. Toen ik de skipiste weer zag kreeg ik op een klim kramp in mijn bovenbenen, maar ik kon er vrij goed doorheen fietsen. We zaten nu ook in het felste sneeuwbuitje van de dag, heel toepasselijk bij de skipiste. De staat van het parcours veranderde er niet door.

In de afdaling van de skipiste kwam mijn achtervolger mij voorbij. Net als vorige jaren had ik mij voorgenomen om te proberen in de buurt te blijven tot Hagen om daar op de laatste steile klimmen nog eens proberen hem te lossen. Ik zorgde er dan ook voor dat ik genoeg gelletjes en drank had genomen.

Op de weg in Sundern haalde ik nog een biker in en zat ik op een paar meter van mijn eerdere achtervolger. Ik zette aan in de bergsprint klim en hij schakelde verkeerd waardoor ik hem meteen loste. In dezelfde klim reed ik ook nog het gaatje naar een vrouwelijke deelneemster dicht. Haar loste ik in de volgende klim ook. In de laatste klim reed ik nog een gaatje dicht naar een biker en met hem begon ik aan de laatste afdaling naar de finish. Ik nam mij voor bij hem in de buurt te blijven zodat ik niet meer zou worden bijgehaald door mijn achtervolgers. Dat lukte probleemloos en na 4:56u finishte ik.

13041247_10153399993842047_1096250617210235713_o

De finish in Hagen.

Een eindtijd die ik zeker niet had verwacht. Nooit eerder reed ik minder dan 5 uur over deze marathon. Gezien mijn vorm dacht ik vooraf aan een tijd binnen de 5:30u, ruim gehaald dus! En ook nog eens met gemak eigenlijk.

De veranderingen aan het parcours waren eigenlijk niet spectaculair. De karakteristiek van het parcours veranderde er niet door, namelijk veel brede paden, lange klimmen en een paar trails. Het leek wel alsof de nieuwe klimmen wat gelijkmatiger waren en minder steile stukjes bevatten. En de klim na de skipiste moet er natuurlijk weer in!