30-06-2019 MTB am Rursee marathon, Einruhr (D)

Mijn vierde deelname aan deze marathon had een paar jaar op zich laten wachten, ook omdat hij vaak samenvalt met de RdHF. Dit jaar was de Rursee marathon echter een weekje later, dus kon ik weer eens meedoen.

Enkele stats:

Afstand: 91km

Hoogtemeters: 2350hm

Weer: Droog en zonnig, tussen de 25 en 34 graden.

Parcours: Twee iets technischere stukjes, verder veel brede en smalle klimmen en afdalingen. Klimwerk niet super steil, maar vaak wel lange klimmen. Ondergrond was stofdroog op 1 klein stukje vlak na het eerste technische stukje na.

Om 9:30u ging de marathon van start. Al snel zaten we op de eerste kurkdrog landweg en was het meteen flink stofhappen. Ik herkende de klimmen van mijn eerder deelnames en de eerst kilometers leek er weinig veranderd.

Stofhappen vlak na de start

Niet lang na de start hing er waarschijnlijk een pijl verkeerd. Op een aflopend pad hing de pijl rechtdoor, maar er kwamen al wat bikers terug en er gingen er op dat punt veel een paadje naar rechts op. Ik hoorde anderen zeggen dat ze wisten dat dat het juiste pad was, dus ik besloot maar te volgen. Er volgde wat klimwerk en daarna een afdaling waarbij we waarschijnlijk weer op het punt kwamen waar het andere pad ook was uit gekomen. Daar kwamen ook wat bikers vandaan, dus niet iedereen zal goed hebben gereden.

Even later volgde een hele lange smalle klim waar ik in een treintje terecht kwam. Inhalen was lastig want het pad was vrij smal, dus ik volgde maar. Bovenaan waren er een paar switchbacks voordat we uitkwamen op de weg. Die klim kwam mij niet direct bekend voor, maar het punt bij de weg kende ik wel, al kwam ik daar in de eerste jaren dat ik meedeed via een brede schotterklim.

Het ging nog even verder omhoog door een klein dorpje heen. Na het dorpje volgde al snel de iets technischere afdaling met een paar haarspelden over wat wortels en stenen en over een bruggetje. Helemaal beneden ging het rechtsaf over een brug en weer rechts omhoog over het enige modderpaadje van de ronde. Daarna volgde de eerste verzorging.

In de rest van de ronde zaten nog aan aantal lange klimmen. Er reden ook een tijdje een paar fatbikes bij mij in de buurt.

Na de 2e verzorging, waar alleen wat iso drank en een reepje te krijgen was, was het nog 5km tot het einde van de eerste ronde.

Bij het ingaan van de 2e ronde had ik een goed gevoel. Het was wel er warm met temperaturen tot 34 graden. Omdat ik vaak wel last heb van deze hoge temperaturen besloot ik relatief rustig aan te doen. Dat mocht niet echt baten want in een aantal klimmen werd ik toch wel gekookt. Na zo’n 65-70km kreeg ik last van een droge mond, en voelde ik mij weer niet zo lekker. Ik besloot even te stoppen om weer een beetje bij te komen.

Lange en hete klim aan het begin van de tweede ronde

Bij de laatste post besloot ik wat cola te drinken met de hoop dat ik mij daarmee weer wat beter zou gaan voelen (al zou het ook averechts kunnen werken). Daarna was het vrij vlak richting de finish in Einruhr. Bij de finish voelde ik mij gelukkig wel beter dan vorige week in Malmedy, maar de warmte is wel een dingetje voor mij.